mandag den 2. marts 2015

Fra Jord til Bord Opgaven

Her kommer lidt om min Jord til Bord opgave:

Den første opgave jeg gav mig i kast med var at lave smør. Til dette valgte jeg jeg at købe 1/2 liter piskefløde som jeg ville kærne til smør. Jeg fik mine børn til at hjælpe mig, så jeg skal også bruge 2 beholdere med tætsluttende låg, som piskefløden skal rystes i. Jeg valgte at pakke beholderne ind i plastikposer, da jeg ikke var sikker på at lågene var tætsluttende, og jeg ikke ville risikere at stå med piskefløde rundt i hele huset. En god ide er at skrive navn på, så man senerer ved hvilket barn der har lavet hvilken smør.


Først skulle piskefløden deles, så der kom lige meget i de 2 beholdere






Beholderen blev pakket ind i en plastikpose og så skulle der rystes...



 Og der skal rystes


Efter 5 - 10 minutter er fløden blevet til flødeskum



Så der skal rystes igen for at få lavet smør...


Og der skal rystes mere...






 Man kan godt blive lidt træt af sådan at ryste...



Nu er det lige før at vallen bliver skilt fra piskefløden


Så vi ryster lige lidt mere....


Nu kan man se at vallen er blevet skillet fra fløden og det skal hældes fra.







Bare lige lidt salt i, så er smørret færdigt





Vallen kan f.eks. bruges til at lave boller af







Smørret smager meget godt på et friskbagt stykke bolle.

At lave smør er en god aktivitet til børn i alderen 6 - 9 år. Det kræver lidt tålmodighed, ellers ingen færdigheder.  Mine børn var ret begejstret for opgaven, de vil meget gerne prøve at lave det igen. Da vi senerer skulle smage smørret, gik børnene meget op i, hvem der havde lavet hvilken smør.


Til min 2. opgave vil jeg lave tykmælk og derefter ost af tykmælken. For at lave tykmælk skal man bruge sødmælk og kærnemælk. Jeg har valgt at lave tykmælk af 2 liter sødmælk.

Først skal sødmælken varmes langsomt op til 21 Grader Celcious mens man rører rundt så mælken ikke brænder på.

10 grader, det skal have lidt endnu..


18 grader, så mangler der kun 3 grader


Efter mælken er varmet op til 21 grader, skal mælken hældes op i en skål, der skal tilføres 4 spsk kærnemælk



 Dernæst skal den stå i et døgn ved 20 - 22 grader


Efter et døgn ved 20 grader dufter det af tykmælk

Dernæst skal mælken stå i køleskab i et døgn



Nu er det gået 3 døgn og jeg vil til at lave osten.


For at lave tykmælks ost skal man varme tykmælken op ved svag varme. Hvert 5 min skal der røres i gryden. Temperaturen sted ca 1 grad i minutter, så det har taget ca 30 - 45 at lave osten





Nu er tykmælken varmet op til 40 grader.





Forsigtigt hældes tykmælken op i en si foret med kaffefiltrer for at skille vallen fra. Det ligner at væsken skiller. Bare det ikke er fordi der er gået for længe, inden jeg er kommet igang med at lave osten...

'





Birk
Hvor findes birketræet..?
Birketræet vokser overalt i det danske land, i skov og krat, i moser og på heder, i enge og i parker. Det er et af de første træer, der naturligt indvandrer på nyt land ved at så sig selv.

Man kan begynde at tappe birkesaft fra stammen så snart frosten slipper sit tag. Birkesaft smager som frisk mineralvand med et strejf af sødme og en raffineret eftersmag. 

Birkesaft er gennem tiderne blevet brugt som forårets første vitamintilskud, naturens energidrik. Birkesaft indeholder alle de mineraler som findes i jorden, salte og lidt sukker. Den er også god mod allergi og urinvejsinfektioner...

Når man skal tappe birkesaft, skal man finde et stort og sundt træ, med en stamme på min 15 cm i diameter. jo større krone, jo mere saft kommer der. For at få saften ud, skal man bore et hul i ca 8 - 10 mm størelse ca en meter over jordoverfladen. hullet skal ikke være dyberer end 15 - 20 mm. hullet borer man i en vinkel på ca 10 grader, så kan saften letter løbe ud.











Min søn siger, at det smager som en agurk der har lagt 2 dage i ens madkasse :)

Hvis man vasker sit hår i birkesaft får håret glans og fylde, og det bliver blødt og nemt at sætte pga af sukkerindholdet. 

Man kan koge birkesaften ind til en lækker sirup da den består af 99% vand og 1% sukker. af 5 liter saft får man 1 deciliter sirup. den er lige så tyk som ahornsirup men mere mørkebrun og en eftersmag af balsamico.

Jeg har haft ca 5 liter birke saft liggende i fryseren, som jeg vil prøve at lave lidt sirup af.



Her er saften så småt begyndt at koge


 Nu er der ca 2,5 l saft tilbage. Man kan se at aften bliver mere mørk / brun, jo mere den bliver kogt ind.





 Så meget sirup gav det :) Det har taget ca 4 timer, at koge saften ind til sirup. 


Hjemmelavet bananpandekager med birkesirup. Lækkert :)



man kan også lave en lækker sorbetis af saften. Hvis man koger 1 liter frisktappet birkesaft og 200 gr sukker ind til det halve, køler det af og sætter det i en ko

Friske birke blade kan man bruge til at lave en dejlig snaps af.

Litteratur:
http://www.skoven-i-skolen.dk/content/birkesaft-0
http://www.skoven-i-skolen.dk/content/birkesaft-sirup
Eckmann, Anette, Naturens spisekammer, saml og tilbered gratis råvarer fra den vilde natur, 2010, Politikens Forlag, s 19 - 24

Brændnældesuppe

At lave brændnælde suppe kan man gøre i marts månede, når de første blade kikker frem i skovbunden. En god ide er at tage plastik handsker eller poser på fingrene, så man ikke bliver brændt af brændnælden. Er uheldet ude, kan man evt smøre lidt spyt på der hvor man er brændt. De modige kan plukker brændnælder med de bare hænder! Dette kan lade sig gøre hvis man tager dem nedefra og hiv i et rask snuptag.


Ingridisenser: Brændnælder, hvidløg, løg, boulionterninger og bacon :)

Det tager lidt tid at klippe 75 gr. brændnælde blade. 

Først skal brændnælde bladene pilles af stænglen, de skal skylles og hakkes i små stykker
dernæst steges bacon dernæst løg og hvidløg.
tilsidst hældes vand og boulion 

5 liter færdig brændnælde suppe



Brændnælde supper smager ekstra godt hvis man kan lave det over bål.


Links:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=17133
Eckmann, Anette, Naturens spisekammer, saml og tilbered gratis råvarer fra den vilde natur, 2010, Politikens Forlag s. 45 - 49

3 kommentarer:

  1. Du er da gået helt amok :-). Hvor mange træer har du tappet for af få 5 l saft og hvor lang tid tog det af fylde flasken?

    SvarSlet
  2. Ha ha :)
    Ja der er nok at se til, når man er en flittig studerende ;)
    Jeg har bare været igang med 1 træ. Jeg kikker dagligt forbi og tømmer flasken og der er den altid helt fuld. Men jeg vil tro at der kunne fyldes et par flaske om dagen, hvis jeg havde en større flaske :)

    SvarSlet
  3. Hej Henrik - hold da op nogle spændende ting du har lavet, glæder mig til at hører om osten :), elsker at blive inspireret

    kh Christina

    SvarSlet